دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ |۶ صفر ۱۴۴۶ | Aug 12, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ توصیه می‌کنیم زائران پیش از سفر حتماً به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و دستورات پزشکی لازم را دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه؛ حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت و گویی اظهار داشت: وزارت بهداشت تجربه چندین ساله در حوزه اربعین دارد. بعد از سال ۹۹ و ۱۴۰۰ که راهپیمایی تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار گرفت، در سال‌های اخیر تعداد زائران اربعین افزایش یافته است. علاوه بر آن به دلیل گسترش بیماری‌های واگیر در منطقه و جهان برای سلامت زوار نیاز به هم افزایی بین مؤسسات فعال در حوزه بهداشت و درمان، داریم و کیفیت خدمات باید بالا برود.

وی افزود: وزارت بهداشت، هلال احمر، سازمان حج و زیارت در مرز و در کشور عراق خدمات می‌دهند. همچنین مقامات بهداشتی کشور عراق و سازمان‌های بین‌المللی که می‌توانیم از آنها کمک بگیریم هم در مسیر از شهرها تا کربلا و هم در مرزهای شرقی و غربی با ما همکاری می‌کنند.

فرشیدی با اشاره به اینکه به گفته مقامات عراقی از ۱۴۰ کشور در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند، گفت: هم در رفت و هم در برگشت از عراق باید مسائل و بیماری‌ها را در نظر داشته باشیم. بروز برخی بیماری‌ها در این تجمع عظیم که در مدت زمان کوتاه اربعین دور هم جمع می‌شوند اجتناب ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه سفر اربعین از حج متفاوت از بیان کرد: ما دو سفر مهم زیارتی داریم که یکی سفر حج؛ و دیگری اربعین است. در سفر حج افراد مورد پایش سلامت قرار می‌گیرند. اما در سفر اربعین این اتفاق نمی‌افتد.

معاون وزیر بهداشت به زائران اربعین توصیه کرد: هر زائر قبل از حرکت با مراجعه به پزشک از وضعیت سلامت خود مطمئن شود. بروشورهایی جهت اطلاع رسانی بهداشتی به زبان فارسی، اردو عربی در اختیار زائران قرار می‌دهیم و داروهایشان را تنظیم می‌کنیم. اما توصیه می‌کنیم که پیش از سفر حتماً به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و دستورات پزشکی لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به گرمای هوا و ازدحام خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم راهپیمایی در ساعات خنک‌تر و شب صورت بگیرد. بهتر است زائران برای جلوگیری از ابتلاء به گرمازدگی و اسهال، از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند. یخ و آب که به صورت تانکری منتقل می‌شود اگر چه به لحاظ بار میکروبی بررسی می‌شوند ولی تا جایی که ممکن است خود افراد باید مراقبت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha